fredag 1 juli 2011

Cusco - staden dar allt hander!

Hej!

Efter annu en tidig morgon och ett mycket valorganiserat peruanskt inrikesflyg, har vi nu lamnat Lima och anlant till Cusco. Var van Angelo hade naturligtvis en kontakt har som kunde skaka fram ett dubbelrum med kort varsel. Vardinnan pa detta hostel, Girasoles, var snabbt framme med coca-thé och broscyren med vilka utflykter vi skulle gora under de 3 dagar vi hade innan vandringen till Machu Picchu skulle borja. Sjalva hade vi tankt oss en lugn forsta dag for att acklimatisera oss till den hoga hojden, men bara nagra timmar senare fann vi oss sjalva pa en buss pa vag  for att se byarna och inkaruinerna i bergen runt Cusco. Vi larde oss snabbt att det finns oandligt mycket historia att lara om inkacivilisationen och alla dess lamningar.

Forsta dagen kande vi av hojden ordentligt, med andfaddhet, hjartklappning och huvudvark. Med hjalp av coca-thé och ett litet rod/vitt piller sa var vi snart pa banan igen. Som ni ser pa bilden, coca blad och varmt vatten, thats it!

Cusco fran ovan, fantastisk stad, den skall tydligen vara formad som en puma fick vi veta pa varan stadstur. Puman, ett av de tre heliga djuren som de gamla inkas dyrkade, representerade styrka. De ovriga tva ar kondoren (koppling manniska-gud) och ormen (vishet).

En peruansk pojke som vi motte pa det stora torget, Plaza de Armas.

Sacsayhuaman - En av de forstorda inkalamningarna. Denna var ursprungligen formad som en blixt, innan spanjorerna kom och forstorde den, runt 1600-talet, om vi minns ratt.

Har star vi framfor vad man tror ar den absolut storsta stenen i hela inkariket, iaf den delen av inkariket som ar dagens Peru. Denna sten vager over 120 ton. Vi fick tidigare under dagen se den minsta stenen i inkariket, den matte ca 1 cm3.

Andra dagen akte vi till The Sacred Valley. Vi besokte en liten marknad och den gamla inkastaden Ollantaytambo. Har fick vi lara oss hur man byggde dessa inkastader, hur man fraktade de otroligt stora stenarna och hur man ser skillnaden pa inkadelarna och de senare koloniala delarna byggda av spanjorerna. Trots detta kan vi inte for vart liv begripa hur det gick till.

Har ser man tydilgt hur de gamla inkas byggteknik skiljer sig fran de
senare spanjorernas. Inkafolkets otroliga precision och skicklighet
kan nog ingen forsta sig pa. Ingen vet idag vilka verktyg man
anvande sig utav, vilket gor det annu svarare att forsta hur
det var mojligt att genomfora

Sacred Valley

Pa vag upp till Ollantaytambo.

Val uppe, pa bergsvaggen i bakgrunden ses (om man zoomar lite)
hus at gudarna, samt arbetarna som byggde  staden.

En liten papegoja halsade pa nar vi at lunch. Har fick jag antligen
mojlighet att anvanda min max-zoom pa mitt 55-300 objektiv =)

Tredje dagen bjod pa 5 grader och osregn. Ingen fara, om det inte vore for att prognosen sager att det ska halla i sig de forsta dagarna av var vandring (som borjar imorgon) och att det nu snoar pa den hogsta toppen, dead womans pass.... Idag fick nagra grupper vanda, sa vi hoppas att vi kommer fram! I Cusco hanger dock ingen lapp over vadret - har pagar saval religiosa festivaler som bilracingtavlingar mitt i stan, dag och natt :-)

Men som var guide sade till oss ikvall...om en 84-arig tant har klarat vandringen sa klarar la vi den!!

Hasta luego!

1. Oj vad ni hinner med. Det är så roligt och spännande att läsa om allt ni tar er för - och att få se lite bilder. Vem behöver läsa "Veckans nu" när man kan läsa om era äventyr och strapatser?
    Vi håller tummarna för att regnet faller någon annanstans än på er under er vandring. Imorgon tar vi bilen till Karlskrona för att kolla på lägenheten jag skall hyra. Vi skall ha en mini-weekend; bo i svit och äta på restaurang och så. Urmysigt!! Saknar er redan! Kram, johanna

2. Hej! Vad spännande att få läsa om er resa! Hoppas ni kom iväg på vandringen. Det här med coca-te, mår ni extra bra? Är det gott?

Ska bli kul att fortsätta följa er. Ha en fortsatt bra resa därborta!

Kramar, Charlotta

3. Grattis på födelsedagen i efterskott Malin!

Har inte hört något på flera dagar och det tar vi som ett gott tecken, d.v.s. att ni kom iväg på er vandring! Här har det ryktats om regn flera dagar, men oftast tar det en annan väg och som mest har det kommit en kort skur. Sedan tittar solen fram igen! Hoppas inte alla skurarna tog vägen över Peru...
    Jag och Johanna har tillbringat ca 10 timmar i bilen t.o.r. Vansbro över helgen för att din kära syster skulle få bada ännu en gång i älven. Hopplöst att hitta hennes lilla vita badmössa bland hundratals andra, men hon klarade visst de 3000 m på nästan 1 h blankt (1.00.33)enligt diplomet. Eftersom jag var med som coach gick det lite fortare än förra gången! Och trots en massa hotfulla moln (och en rejäl skur när vi satt i bilen) klarade vi oss torrskodda och t.o.m. svettades i solvärmen. Din syster kan det där med att blidka vädergudarna!
    Pappa kom iväg till Schweiz till sist. Han ringde precis och meddelade att han har det bra och alla hälsar. Jag tillbringar ett par dagar i stan, städar och besöker sjukhuset. I morgon kväll blir det bio!
    Hoppas du fick en spännande och händelserik födelsedag! Ha en fortsatt bra tur. Kram, Mamma Mari

4. Charlotta: Tack! Vi kom ivag pa vandring, det kommer ett inlagg om det. Om vi madde extra bra av coca-teet vet jag inte, men det hjalpte nog mot hojdsjukan. Det smakar lite grasaktigt, som nagon sorts gront te. Att tugga bladen ar dock riktigt ackligt, men ska ha battre effekt. Tyvarr ar det samma blad som man gor kokain av, sa vi kan inte ta hem for provsmakning utan ett besok hos farbror polisen... :-)

5. Mamma: Tack! Roligt att hora om hur det ar hemma! Har skickat mail till Johanna. Vi kom ivag, men de flesta av era skurar har nog anda tagit vagen om Peru, tyvarr. Annars ar allt bra!